Biznes przeszedł ogromną ewolucją na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Teraz centralnym punktem działania każdej firmy jest człowiek. Przedsiębiorcy zrozumieli, że dużo bardziej opłacalne jest budowanie relacji, niż zimne wyrachowanie. Efektem tego jest prężny rozwój branży MICE – czyli turystyki biznesowej. Co ona obejmuje i jakie daje korzyści dla firmy?

Ewolucja biznesu i rosnące zapotrzebowanie na usługi biznesowe – rola MICE

W ubiegłym wieku biznes opierał się na bezwzględnym mechanizmie zysków i strat. Człowiek – czy to klient, czy pracownik – miał znaczenie drugorzędne. Był jedynie “numerkiem” w tygodniowym czy miesięcznym raporcie. Ten system przynosił wymierne efekty – z czasem jednak zaczęły one słabnąć i potrzebne było nowe, innowacyjne rozwiązanie.

Odpowiedzią na problem nieskuteczności starego modelu biznesu okazały się relacje międzyludzkie. Biznesmeni – na początku z Zachodu – odkryli, że znacznie bardziej opłacalne jest skupianie się na potrzebach klientów i rozwiązywanie ich problemów. Satysfakcja odbiorcy i profesjonalizm stały się dla biznesu wartościami nadrzędnymi.

Branża MICE doskonale pokrywa się z tym modelem biznesu – choćby dlatego, że właśnie dzięki niemu powstała. Usługi z zakresu turystyki biznesowej pozwalają tworzyć przyjazną przestrzeń, która sprzyja otwartości, kreatywności i udanej współpracy.

Choć co do zasady usługi biznesowe MICE opierają się na logistyce – faktyczne znaczenie tej branży znacznie wykracza poza organizację spotkań, wydarzeń czy imprez integracyjnych dla firm.

Jakie usługi świadczą firmy z branży MICE?

Termin MICE został stworzony w oparciu o angielskie nazwy rodzajów usług, które obejmuje branża. Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions Industry, czyli spotkania, motywacja, konferencje i wystawy – w skrócie MICE lub turystyka biznesowa.

MICE

Każdy kolejny typ usług MICE pokrywa się z innym obszarem funkcjonowania firmy i pozwala ją kształtować w inny sposób.

  • Spotkania, czyli Meetings dotyczą relacji z obecnym klientem. Do tego rodzaju usług można zaliczyć organizację spotkań służbowych, wyjazdów biznesowych czy też podróży służbowych. Organizator dba o odpowiednie miejsce, warunki i atmosferę w miejscu docelowym. Dzięki temu klient czuje się doceniony, a relacja z nim się pogłębia.
  • Motywatory lub Incentives obejmują wszystko to, co ma związek z pracownikami lub strukturami wewnątrz firmy. Przykładami są imprezy firmowe, kursy, seminaria czy szkolenia. Motywatory pozwalają zwiększyć kompetencje zespołu, zintegrować go lub zmotywować do działania. Zgrany i dobrze skomunikowany personel jest podstawą każdej profesjonalnej firmy.
  • Konferencje, czy też Conferences umożliwiają budowanie profesjonalnego wizerunku wśród osób w jakiś sposób związanych z branżą. Na konferencjach można dzielić się wiedzą, pomysłami lub omawiać case study. Wszystko to przyczynia się do lepszego postrzegania firmy zarówno przez pracowników, kontrahentów, jak i odbiorców.
  • Wystawy lub Exhibitions pomagają w poszerzaniu swojego grona odbiorców i zwiększaniu świadomości marki. Usługi z tego zakresu obejmują organizację eventów – takich jak targi czy kongresy. Pozwala to na promowanie produktu i firmy wśród osób zainteresowanych konkretną tematyką.

Dlaczego turystyka biznesowa stała się integralną częścią sukcesu firmy?

Umiejętne wykorzystanie MICE pozwala świadomie kształtować każdy obszar działalności firmy. Bez tego bardzo trudno jest uzyskać wymierne efekty. Można powiedzieć, że w dzisiejszych czasach turystyka biznesowa jest koniecznością.

Usługi MICE

Po pierwsze dlatego, że humanistyczny model biznesu tego wymaga. Po drugie – ponieważ wszelkie prognozy i analizy przewidują, że znaczenie branży MICE dla biznesu będzie jedynie rosnąć.

Jak określić zapotrzebowanie firmy względem usług biznesowych MICE?

Przed inwestycją w turystykę biznesową warto określić zapotrzebowanie firmy. Zastanówmy się, jakie mankamenty posiada nasza firma. Czy powinniśmy zadbać o motywację lub zgranie pracowników? A może nasze relacje z klientami wymagają podbudowania? Być może też powinniśmy się skupić na kreowaniu dobrego wizerunku lub poszerzaniu grona odbiorców.

Odpowiedź znajduje się zawsze w naszej świadomości – wystarczy chcieć ją wydobyć. Jeśli nam się to uda, sukces jest niemal gwarantowany.