Pod koniec czerwca 2022 r. na polskim rynku znajdowały się prawie 44 miliony kart płatniczych. Skoro nasi rodacy uwielbiają płatności bezgotówkowe, terminale płatnicze powinny być standardem w niemal każdym biznesie. Oczywiście liczby to nie wszystko, dlatego poniżej przedstawiamy kluczowe korzyści płynące z posiadania terminali płatniczych w firmie.
Ile kosztuje terminal płatniczy?
Przedsiębiorcy, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie mieli podpisanej umowy z żadnych operatorem terminala, z dużym prawdopodobieństwem mogą wziąć udział w programie Polska Bezgotówkowa. Dzięki temu właściciele firm mogą zyskać terminal płatniczy na rok, całkowicie za darmo.
Tak naprawdę nie da się jednak jednoznacznie stwierdzić, jakimi kosztami zakupu zostanie obciążony przedsiębiorca po bezpłatnym roku. Terminale płatnicze nie mają sztywno ustalonego cennika, a struktura comiesięcznej płatności zawiera:
- dzierżawę dla dostawcy terminala,
- prowizję dla agenta rozliczeniowego,
- opłatę interchange dla banku,
- opłatę systemową dla firmy wydającej kartę.
Z tego względu koszt miesięczny posiadania terminala płatniczego jest uzależniony od wysokości obrotu i ustalonej kwoty dzierżawy. Prowizja dla agenta z kolei waha się między 0,17% a 0,35%.
Szybkie i wygodne sposoby płatności bezgotówkowej
Choć na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że koszty terminala płatniczego są wysokie i kompletnie nieopłacalne, w rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie! Dzierżawa to tak naprawdę kwota 20-50 zł miesięcznie. Jeśli natomiast same liczby nie są dość przekonujące – być może ogromne zadowolenie klientów oraz widoczna zwiększenia obrotu okażą się wystarczającymi argumentami skłaniającymi do pozyskania terminala płatniczego.
Terminale w dzisiejszych czasach to nie tylko możliwość płacenia kartą debetową lub kredytową. Klienci mogą uzyskać uiszczać opłaty poprzez:
- telefon komórkowy („karta w telefonie”),
- BLIK,
- smartwatch.
Największe zalety korzystania z bezgotówkowych systemów płatniczych
Z wyjątkiem zróżnicowanej możliwości płatniczej, pozyskanie do prowadzonego biznesu terminala płatniczego niesie za sobą wiele korzyści:
- Oszczędność czasu – płatność gotówką trwa średnio 34 sekundy, natomiast płatność kartą wraz z wprowadzeniem PIN-u trwa zaledwie 27 sekund. Płatność zbliżeniowa natomiast zajmuje około 12 sekund. Chociaż różnica wydaje się niewielka, przy pełnym lokalu klientów każda sekunda jest cenna.
- Wygoda – poprzez terminal płatniczy jesteśmy w stanie uniknąć takiej sytuacji jak brak gotówki potrzebnej na wydanie reszty. To nie tylko wygodne, ale również zmniejsza stres u klienta oraz pracownika.
- Zwiększone obroty – według danych organizacji płatniczych, akceptowanie kart płatniczych w lokalach przyczynia się do wzrostu obrotów nawet o 30%. Badania wskazują, że płacąc kartą po prostu wydajemy więcej i wracamy do miejsc, gdzie akceptowane są płatności bezgotówkowe.
- Przyciąganie klientów – coraz mniej osób korzysta z płatności gotówkowych, dlatego warto dopasować formę płatności do potrzeb klientów i umożliwić płacenie za towar lub usługę kartą płatniczą.
- Wpływ na wizerunek firmy – firmy, które umożliwiają płatności bezgotówkowe, są uważane za bardziej przyjazne, nowoczesne i ułatwiające klientom życie.
- Mniejsze ryzyko utraty gotówki – w przypadku ewentualnego włamania lub napadu, im mniejsza ilość gotówki w szufladzie kasowej, tym lepiej!
Bezpieczne transakcje
Człowiek jest tylko człowiekiem, któremu mogą zdarzać się błędy i pomyłki – także kasjerowi. Najczęstsze potknięcia przy płatności pojawiają się przy przeliczaniu gotówki otrzymanej od klienta lub wydawania reszty. Terminal eliminuje błędy tego typu. Wprowadzając w firmie płatność bezgotówkową nie tylko zmniejszymy niezadowolenie klientów, ale również poniesione w biznesie straty. Jeśli dodatkowo zdecydujemy się na zakup kasy fiskalnej integrującej się z terminalem, czas transakcji zostanie skrócony, a ryzyko wpisania złej ceny – wyeliminowane.
Używanie elektronicznych środków płatniczych zmniejsza również prawdopodobieństwo przyjęcia fałszywych monet lub banknotów.
Ekologiczne rozwiązanie
Czyste środowisko jest ważne – a największe zmiany zaczynają się zawsze od małych rzeczy, właśnie takich jak zmiana płatności na formę bezgotówkową.
Coraz więcej banków wprowadza wirtualne karty płatnicze, dzięki czemu plastikowa karta już więcej nie będzie nikomu potrzebna. Dodatkowo nowoczesne terminale płatnicze zużywają znacznie mniej papieru do drukowania potwierdzenia. Terminale płatnicze to zatem świetne rozwiązanie dla firm dbających o środowisko.
FAQ:
- Dlaczego warto mieć terminal płatniczy?
Terminal płatniczy to wygodne, proste w użyciu i bezpieczne urządzenie. Z pewnością klienci będą zadowoleni z możliwości płacenia bezgotówkowo. Klienci również zapłacą w takim miejscu więcej, ponieważ nie ogranicza ich żadna kwota, którą akurat mają przy sobie.
- Gdzie stosuje się terminale?
Terminale płatnicze wciąż zyskują na popularności – urządzenia można spotkać już nie tylko w sklepach, restauracjach i piekarniach, ale nawet na drobnych straganach. Terminale są tak naprawdę w każdym miejscu, które ceni sobie komfort pracy i bezpieczeństwo danych.
- Jakie są zalety terminala płatniczego?
Płacenie bezgotówkowe może zmniejszyć ryzyko utraty gotówki w przypadku kradzieży. Terminale zwiększają również tempo pracy i umożliwiają klientom wybór najbardziej komfortowego dla nich sposobu płatności.